درباره ما  |  ارتباط با ما  |  RSS  |  آرشیو  |  1403-02-08  |  2024-04-27  |  بروز شده در: 1403/02/08 - 08:01:4 FA | AR | PS | EN
تثبیت روابط امریکا چین با رویکرد «مثبت و سازنده» واشنگتن            صدور حکم بازداشت محمودخان اچکزی از سوی یک دادگاه پاکستان            خواست حامد کرزی از دو مقام اتحادیه اروپا             اردوغان؛ نتنیاهو را قصاب غزه و مثل هیتلر خواند             تمدید کارت‌های پی‌او‌آر مهاجران افغان در پاکستان            سفر معاون وزیر خارجه‌ی امریکا برای گفتگو درباره‌ی افغانستان به قطر و پاکستان            پاسخ اسرائیل به پیشنهاد آتش‌بس حماس            خیز رئال مادرید برای فتح لالیگا با پیروزی مقابل سویه داد             مالیزیا در زمینه امنیت سایبری با افغانستان اعلام همکاری کرد             آغاز نشست سه‌جانبه میان حکومت طالبان، ترکمنستان و قزاقستان             با شکست عراق، نیمی از راه جام جهانی را طی کردیم            افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان             دیدار ملا یعقوب با هینت مالیزیایی در کابل            آزادی ۶۳ زندانی افغان از زندان پاکستان            وضعیت غزه بدتر از دوران آپارتاید در افریقای جنوبی است            






تاریخ نشر: 1396/5/14 - 07:11:00
تعداد بازدید: 1078
با دوستان خود به اشتراک بگذارید

ساختار دولت در رژیم اشغال‌گر قدس
ساختار دولت در رژیم اشغال‌گر قدس

اسرائیل پس از اشغال‌گری خود در سال 1948، دولت صهیونیستی را پایه‌گذاری کرد. این دولت دارای ساختار مجزا و تفکیک قوا و نظام پارلمانی است. برخلاف نوشته‌های ژورنالیستی، اسرائیل جمهوریتی ندارد که ریاست جمهوری داشته باشد و رئیس حکومت در واقع رئیس دولت است. در حال حاضر روولین ریولین، دهمین رئیس دولت رژیم اشغال‌گر قدس است. وی با به دست آوردن آرای نصف به ‌اضافه یک از کنیست (پارلمان نمایندگان این رژیم) توانست کرسی ریاست دولت اسرائیل را برعهده گیرد. وی هم‌حزبی نخست‌وزیر اسرائیل نیز هست.

در ساختار دولت اسرائیل مقام ریاست دولت مقامی تشریفاتی با محدودیت فرامین محسوب می‌شود. عناوینی چون انتخاب عضوی از کنیست برای تشکیل کابینه، فرمان عفو زندانیان، رئیس بانک اسرائیل، رئیس ستاره داوود (صلیب سرخ و امداد)، قضات مدنی و شرعی، رئیس دادگاه تجدیدنظر نظامی و ناظر دولت را منسوب و استوارنامه‌های سفیران خارجی را دریافت و صورت‌جلسه کابینه را امضا می‌کند. به ‌عبارت‌ دیگر رئیس دولت تشریفاتی‌ترین پست در نظام پارلمانی اسرائیل است.

از طرفی دیگر هرچقدر رئیس دولت قدرت ندارد اما نخست‌وزیر به عنوان رهبر حزب اکثریت و مسئول تشکیل کابینه دارای قدرت تام بوده و بسیاری از بخش‌های حکومت در اختیار او است. او دو کابینه دارد و کابینه اصلی، امنیتی و مهم‌ترین بخش سیاست‌گذاری قوه مجریه اسرائیل است. به دلیل آنکه برای تشکیل دولت گاهی نیاز به ائتلاف درون پارلمانی است اشخاصی در دولت به سمت وزیری منصوب می‌شوند که هیچ نوع وزارت‌خانه‌ای ندارند. برای همین گاهی تعداد وزرا به حدی می‌رسد که برای موضوعات مهم نیاز به مشورت و قانون‌گذاری اختصاصی است. بر همین اساس رئیس قوه مجریه دستور تشکیل کابینه امنیتی می‌دهد. البته نباید فراموش کرد علاوه بر فرامین امنیتی و نظامی که در اختیار نخست‌وزیر است بخشی از نهاد نخست‌وزیری با عنوان دیوان نخست‌وزیری فعال می‌کند که بخش‌های مهمی را در خود جای دارد.

آنچه کمتر در مورد اسرائیل شنیده‌ شده دیوان ‌سالاری عجیب و پیچیده این رژیم است. در هر وزارت‌خانه‌ای علاوه بر وزیر، قائم‌مقام وزیر حضور دارد؛ شخصی به ‌عنوان مدیرکل وزارت‌خانه مسئولیت بعضی امور را برعهده دارد که به پیشنهاد وزیر پس از اخذ موافقت کمیته انتصابات توسط دولت برای انجام خدمات اداری منصوب می‌شود. نکته جالب حضور وی در رأس تمام خدمات و اجرای سیاست‌های وزیر و فعالیت‌های وزارت‌خانه است تا جایی که چند معاون در اجرای وظایف او را یاری می‌دهند.

در بالا به دیوان اداری اشاره شد و باید گفت تشکیلات امنیتی اسرائیل همچون شاباک و موساد زیرنظر دیوان نخست‌وزیری است و مسئولیت مستقیم آن برعهده شخص نخست‌وزیر این رژیم می‌باشد. مواردی چون دفتر مرکزی آمار که سالانه آمار و ارقام مرتبط با فعالیت این رژیم را منتشر می‌کند، آرشیو عمومی و مشاوران مختلف نظامی و امنیتی و حتی سیاسی و اقتصادی نخست‌وزیر در درون این دیوان است.

به واقع در سیستم قوه مجریه دیوان‌سالاری و مدیریت ساختار یک‌پارچه از بارزترین شاخصه‌های دولت اشغال‌گر قدس است. در کنار قوه مجریه که وظیفه حفظ یک‌پارچگی سیاسی اسرائیل را برعهده دارد شوراهای منطقه‌ای و محلی وظایفی چون بسیج رهبران سیاسی، تأمین خدمات دولت و تقویت ارتباطات سیاسی بین مردم و رهبران سیاسی اسرائیل را در شش استان را اجرایی می‌کنند. از طرف دیگر نهاد قضایی در اسرائیل دارای استقلال کامل و به دو دادگاه عادی و ویژه قابل‌تقسیم است.

در اسرائیل ساختار نظامی به ارتش اسرائیل با مسئولیت نیروی زمینی، دریایی، هوایی و جبهه داخلی تقسیم می‌شود. تقسیم‌بندی ساختار نظامی ارتش اسرائیل نیز برعهده ستاد نیروهای مسلح است که رئیس ستاد، فرمانده کل نیروهای مسلح اسرائیل و درجه وی سرلشگری است. پس از جنگ خلیج‌فارس بخش جبهه داخلی برای توانمندسازی گروه‌های مختلف مردمی و سایر بخش‌های اداری و... برای شرایط بحران تشکیل شد. نکته جالب ‌توجه لشگرهای چهارگانه نیروی زمینی ارتش رژیم صهیونیستی است که به چترباز، پیاده، زرهی و توپ‌خانه و مهندسی تقسیم می‌شود.

در کنار این نهادهای سیاسی سیستم اطلاعاتی اسرائیل جایگاه مفصلی دارد. اطلاعات نظامی مسئول تحلیل اطلاعات و اخبار ارتش پیرامونی و متخاصم این رژیم است و فرماندهی آن زیر نظر وزیر دفاع فعالیت می‌کند و با لشگرهای تجسسی میدانی وابسته به لشگرها و واحدهای نظامی هماهنگی کامل دارد. این ستاد در تمامی ابعاد جمع‌آوری از تجهیزات کاملی برخوردار و در کنار واحدهای شناسایی و تجسسی میدانی که از پشت خط نبرد اطلاعات کسب می‌کند یک جبهه قوی اطلاعات نظامی تشکیل داده است. نکته قابل توجه وجود بخش (ترور ویژه) در اطلاعات نظامی اسرائیل است. تا جایی که اکثر رهبران سیاسی و نظامی گروه‌های مستقر در فلسطین در طی انتفاضه دوم با بال‌گرد آپاچی یا دیگر تجهیزات ارتش توسط این واحد ترور شده و به شهادت رسیدند.

در کنار نهاد اطلاعات نظامی، این موساد است که شهرت جهانی دارد. موساد زیرنظر مستقیم نخست‌وزیر فعالیت دارد و وظیفه اصلی‌اش مراقبت و جاسوسی در خارج از مرزهای سرزمین‌های اشغالی و جلوگیری از عملیات خرابکاری ضداسرائیل است. نکته جالب در مورد موساد مخفی بودن اسم مسئول موساد تا 1996 بود و کسی نمی‌دانست مسئول موساد کیست. عملیات ویژه موساد دفتری برای هماهنگی با سرویس سیا دارد. مهم‌ترین و مخوف‌ترین بخش اطلاعاتی موساد واحدی مخفی به نام (متساد) است. این واحد بیش‌ترین عملیات ترور شخصیت‌ها، خراب‌کاری و جنگ روانی را برای خود ثبت کرده است. از واحدهای معروف متساد می‌توان به (کدون) یا سرنیزه اشاره کرد. کدون مأموریت اصلی عملیات ترور شخصیت‌ها در خارج از سرزمین‌های اشغال شده توسط اسرائیل را برعهده دارد و همان‌طور که از اسمش مشخص است دکترین نظامی تهاجمی که مبنی بر صحنه اصلی نبرد به زمین دشمن را دنبال می‌کند.

(شین بت)، یار داخلی موساد است. این نهاد همچون موساد زیر نظر نخست‌وزیر اداره می‌شود و مأموریت اصلی اطلاعاتی در سرزمین‌های فلسطین را برعهده دارد. این سازمان تمامی عملیات دست‌گیری، ربایش و مقابله با انتفاضه و هر نوع تظاهرات و سرکوب فلسطینی‌ها را در مناطق اشغالی برعهده دارد. در طول اشغال لبنان این واحد توانست بسیاری از سران مقاومت یا مقاومت مرتبط با آن را از خاک لبنان برباید یا ترور کند. واحد عرب نماها یا (میستا افریم) مهم‌ترین واحد برای ترور فرماندهان مقاومت فلسطینی در شین بت است.

البته این واحدها تنها نهادهای اطلاعاتی اسرائیل نیست. مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی استراتژیک زیر نظر وزارت‌خارجه، (لیکیم) یا دفتر ارتباط با امور علمی (مأموریت سرقت اسناد علمی به‌ منظور توسعه صنایع نظامی اسرائیل) و نیز (مالماب) (دفتر امنیتی وزارت دفاع برای حفاظت از صنایع حساس) بخش جدایی‌ناپذیر جامعه اطلاعاتی رژیم اشغال‌گر قدس است. البته دفتر ارتباطات امور علمی بعد از انتشار گزارش سرقت اطلاعاتی از آمریکا و پنتاگون تا حدودی تعطیل‌شده و این وظیفه به دیگر نهادهای اطلاعاتی اسرائیل واگذار گردیده است.

پیچیدگی احزاب و گستردگی آنان سبب شده تا بسیاری اسرائیل را دولت حزب‌ها بنامند که هر روز به‌ صورت قارچ‌گونه رو به فزونی است. سیاست‌های مختلف و نگاه حزبی به رویدادها موجب شده تا دولت‌های فراوانی پس از اختلاف با سایرین در کنیست یا فروبپاشند یا انحلال پارلمان را اعلام کنند. در این بین فرقه‌های مذهبی درون اسرائیل از نفوذ بالایی برخوردار هستند و هر یک فرامین اختصاصی خود را دنبال می‌کنند و بعضاً دست به عملیات تروریستی خارج از مجوزهای نخست‌وزیری می‌زنند. این‌ها بخشی از دیوان‌سالاری سیاسی رژیم اشغال‌گر قدس است.

امیر مسروری

 

 

لینک مطلب: https://www.ansarpress.com/farsi/7852


تگ ها:






*
*

*



نیز بخوانید

آینده تاریک یا روشن؛ در انتظار اقتصاد افغانستان


آیا امریکا جنگ اوکراین را به طرف جنگ جهانی سوم هدایت می‌کند؟


آیا امریکا خواستار حذف قطر از میانجیگری است؟


پرونده احیای برجام روی میز بایدن


آیا حمله اسرائیل به ایران؛ پایان ماجراجویی است؟


ایران و اسرائیل را از جنگ بزرگ دور کنید


پرجمعیت‌ترین کشور دنیا در آستانه برگزاری طولانی‌ترین انتخابات


معیارهای دوگانه امریکا؛ از حمایت اوکراین تا سکوت در غزه


رسانه‌های اسرائیلی از خیانت اردن به جهان اسلام شگفت زده شدند


نیویارک تایمز:ایران بطور مستقیم با امریکا درگیر نمی شود


کمبود نیروی جنگی در ناتو برای مقابله با روسیه


آیا روابط ترکیه و رژیم اسراییل متوقف شد؟


تغییر جغرافیای جنگ در خاورمیانه؛ آیا نتانیاهو موفق شد؟


جنگ خونین و ویرانگر غزه وارد ششمین ماه شد


توافقنامه ترامپ امریکا را مجبور به خروج از افغانستان کرد


وضعیت غزه نشانگر بربریت ذاتی سرمایه‌داری جهانی است


آیا واقعاٌ ترامپ مصمم به خروج از ناتو است؟


روسیه در موضع برتر قرار دارد، پوتین به کم قانع نیست


آیا اروپا آمادگی ریاست جمهوری مجدد ترامپ را دارد؟


دیدار های بلینکن با سران کشورهای عرب زمینه ساز صلح در غزه می شود؟


کشور های غربی برای اعمال تحریم بر ایران اختلاف دارند


چین، بدون روسیه مذاکرات صلح اوکراین را تحریم می‌کنیم


آمادگی روسیه برای جنگ با ناتو


آیا امریکا توان منزوی کردن حکومت طالبان را ندارد؟


ضرورت بازتعریف روابط ایران و پاکستان در دولت جدید





پربازدیدها
پربحث ها


اخبار تازه را در موبایل خود ببینید.

ansarpress.com/m



نظرسنجی

به نظر شما با پذیرفتن خط دیورند و مرز فعلی بین افغانستان و پاکستان توسط افغانستان، صلح در افغانستان برقرار میشود؟

بله

خیر

معلومـ نیست

مشاهده نتایج


آخرین خبرها

واکنش ایران به اعمال تحریم برخی از کشورهای غربی علیه این کشور

تثبیت روابط امریکا چین با رویکرد «مثبت و سازنده» واشنگتن

صدور حکم بازداشت محمودخان اچکزی از سوی یک دادگاه پاکستان

خواست حامد کرزی از دو مقام اتحادیه اروپا

اردوغان؛ نتنیاهو را قصاب غزه و مثل هیتلر خواند

تمدید کارت‌های پی‌او‌آر مهاجران افغان در پاکستان

سفر معاون وزیر خارجه‌ی امریکا برای گفتگو درباره‌ی افغانستان به قطر و پاکستان

پاسخ اسرائیل به پیشنهاد آتش‌بس حماس

خیز رئال مادرید برای فتح لالیگا با پیروزی مقابل سویه داد

مالیزیا در زمینه امنیت سایبری با افغانستان اعلام همکاری کرد

آغاز نشست سه‌جانبه میان حکومت طالبان، ترکمنستان و قزاقستان

با شکست عراق، نیمی از راه جام جهانی را طی کردیم

افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان

دیدار ملا یعقوب با هینت مالیزیایی در کابل

آزادی ۶۳ زندانی افغان از زندان پاکستان

وضعیت غزه بدتر از دوران آپارتاید در افریقای جنوبی است

پولیس ترکیه بیش از هزار پناهجوی اغلب افغان و پاکستانی را بازداشت کرد

سه کشور گروه هفت تحریم‌های جدید علیه ایران اعلام کردند

سفرهای متعدد هیئت‌های سیاسی به کابل نشان‌دهنده‌ پذیرفته شدن حکومت طالبان است

پیروزی پُر گول منچسترسیتی مقابل برایتون

در صورت مصادره دارایی‌ها؛ سطح روابط خود با واشنگتن را کاهش می دهیم

ادامه کمک های اتحادیه اروپا به مردم افغانستان

تبدیل شدن افغانستان به گورستان امیدهای دختران

مسدود شدن شاهراه هرات - بادغیس از اثر سیلاب ها

هشدار از احتمال بارندگی‌های شدید و سیلاب در ۳۴ ولایت کشور


خبرهای پزشکی


خبرگزاري انصار ©  |  درباره ما  |  ارتباط با ما  |  نسخه موبایل  |  پیوندها  |  طراحى و پشتيبانى توسط: شركت شبكه نگاه
استفاده از مطالب اين سايت با ذكر منبع (لينك سايت) مجاز است.